Boehringer Ingelheim lanceert Bovalto Respi Intranasal®

Boehringer Ingelheim Animal Health Netherlands B.V. lanceert een nieuw vaccin in de strijd tegen Bovine Respiratory Disease (BRD). Bovalto Respi Intranasal is een intranasaal vaccin tegen BRSV en PI3V, virussen die betrokken zijn bij het ontstaan van BRD.

Het vaccin is erop gericht om vooral jonge kalveren te beschermen en een snelle en voorspelbare immuniteit te geven. Door het aanspreken van de mucosale immuniteit is het vaccin effectief zelfs in aanwezigheid van maternale antistoffen: een voorspelbaar resultaat. Bovalto Respi Intranasal mag toegediend worden vanaf een leeftijd van 10 dagen en geeft een bewezen bescherming van minimaal 12 weken.

Voor een gemakkelijke en plezierige toediening, voor zowel dierenarts als dier, wordt er bij het vaccin een speciale nozzle en safety cap beschikbaar gesteld. De nozzle zorgt voor de juiste druppelgrootte en hoek. Hierdoor wordt het mucosale oppervlak in de neus-keelholte maximaal benut voor optimale opbouw van immuniteit. De safety cap fixeert de nozzle in het midden van het neusgat en zorgt ervoor dat beschadigingen aan het neusgat voorkomen worden.
Bovalto Respi Intranasal is beschikbaar in flacons van 5 doseringen.

Bovalto Respi Intranasal®, bevat per dosis (2 ml): gemodificeerd levend Bovien respiratoir syncytieel virus (BRSV) en gemodificeerd levend Bovien parainfluenza 3 virus (PI3V). Doeldier: Rund. Indicatie: Voor actieve immunisatie van kalveren vanaf een leeftijd van 10 dagen tegen Bovien respiratoir syncytieel virus (BRSV) en Bovien parainfluenza 3 virus (PI3V) ter vermindering van de hoeveelheid en duur van de nasale uitscheiding van beide virussen. Duur van de immuniteit: 12 weken na vaccinatie. Contra-indicatie: geen. Speciale voorzorgsmaatregelen: Vaccineer alleen gezonde dieren. Niet gebruiken tijdens dracht en lactatie. Toediening: Nasaal gebruik. Dien één dosis (2 ml) van het gereconstitueerde vaccin intranasaal toe aan kalveren vanaf de leeftijd van 10 dagen (1 ml van het vaccin per neusgat), door gebruik te maken van een intranasale applicator. Voornaamste bijwerkingen: Zeer vaak kan een lichte en voorbijgaande neusuitvloeiing optreden binnen de eerste drie dagen na vaccinatie, zonder nadelige gevolgen voor contactdieren. De waargenomen lokale reacties en hun frequentie lijken op de verschijnselen na toediening van een overdosis onder gecontroleerde laboratorium-omstandigheden. Wachttijd: Nul dagen. REG NL 121886. Kanalisatie: UDD. Voor meer informatie: Boehringer Ingelheim Animal Health Netherland bv, vetmedica.nl@boehringer-ingelheim.com, www.boehringer-ingelheim.nl/animal-health, +31(0)725662411.