Persberichten

Milk Quality Academy 2018 - Preventie van mastitis - van belang bij dierenwelzijn

Van 22 tot 25 oktober werd in Putten de vierde Milk Quality Academy georganiseerd door Boehringer Ingelheim Animal Health. Het evenement richtte zich op de rol van de dierenarts bij uiergezondheid en de preventie van mastitis. Een groep van drieënveertig rundveedierenartsen met expertise in melkkwaliteit en uiergezondheid uit verschillende landen in Europa, Azië en Noord-Amerika nam deel aan de bijeenkomst. Gedurende de week bespraken expert sprekers en innovators het belang van de rol van de dierenarts in de toekomst en hadden de deelnemers de gelegenheid zich te verdiepen in een aantal hoofdthema’s rondom uiergezondheid.

Ian Ohnstad van de Dairy Group verschafte inzicht in het functioneren van melkapparatuur; de epidemiologie van mastitis evenals de praktische implementatie van diagnostische uitkomsten en bedrijfsdata werden besproken door Sofie Piepers van MEXCELLENCE.

Hans Miltenbrug, GD Animal Health, besprak de kansen en uitdagingen van een geautomatiseerd melksysteem (AMS) en uiergezondheid. Ynte Schukken, GD Animal Health gaf een blik in de toekomst van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wetenschappelijk onderzoek naar mastitis.

Tine van Werven van de Universiteit Utrecht sprak over de Nederlandse ervaring met de toepassing van antibioticaprotocollen en verantwoord gebruik (waaronder selectieve behandeling met droogzetters).

Als onderdeel van de Milk Quality Academy 2018 werden twee bezoeken gebracht aan melkveebedrijven met een AMS en een carrousel als praktijkaanvulling op alle inhoudelijke sessies. Met deze activiteiten maakten de deelnemers niet alleen kennis met de praktische toepassing van de in de loop van de week gepresenteerde concepten maar ook met lokale veterinaire praktijkvoering en veehouders die op hun beurt extra input kregen voor verbeteringen voor de dagelijkse praktijk.

Om de dierenartsen op de hoogte te houden van de huidige trends was er bovendien een specifieke sessie over communicatievaardigheden en hoe uit te groeien tot een invloedrijke dierenarts. Deze sessie werd gepresenteerd onder leiding van Dewi Hughes, van Dewi W. Hughes Ltd. Tijdens de sessie hadden de deelnemers de gelegenheid zichzelf beter te leren kennen aan de hand van een persoonlijk profiel en kregen inzicht dat hun gedragsvoorkeur invloed heeft op de werkvloer.

‘De wereldwijde melkindustrie wil absoluut op de hoogte blijven van nieuwe trends op het gebied van melkkwaliteit en krijgt voortdurend te maken met mastitis en andere ziekten. We moeten beter begrijpen hoe alle factoren elkaar beïnvloeden op bedrijfsniveau en evidence-based beslissingen bevorderen’, aldus Steve Williams, Head of Global Strategic Business Segment Ruminant bij Boehringer Ingelheim Animal Health.

Met dit initiatief benadrukte Boehringer Ingelheim Animal Health haar inzet inzake preventie van dierziekten en dierenwelzijn, belangrijke kernwaarden van het bedrijf. De proceedings van het Milk Quality Academy 2018 zijn in te zien op www.ubrocare.nl

=== EINDE ===

Over Boehringer Ingelheim Animal Health

Boehringer Ingelheim is het op één na grootste diergeneesmiddelenbedrijf ter wereld. Het bedrijf streeft ernaar de sector nog beter in staat te stellen om de diergezondheid te verbeteren, want als dieren gezond zijn, dan zijn mensen ook gezonder.

De Animal Health divisie van het bedrijf telt wereldwijd meer dan 10.000 medewerkers en heeft vestigingen in 99 landen. De producten van Boehringer Ingelheim  Animal Health zijn verkrijgbaar in meer dan 150 markten. Meer informatie over Boehringer Ingelheim Animal Health Netherlands bv is te vinden op www.boehringer-ingelheim.nl/animal-health